Smelik
benoemt de cyborg; de mens/machine. Een machine heeft geen haar en het gladde
oppervlak van een machine heeft een zekere erotische aantrekkingskracht. De
gepolijste perfectie van de machine maakt haarloosheid tot een ideaal. Dit
ideaal werd in de afgelopen decennia een dominant beeld in de populaire
cultuur, zoals science fiction, computer games, digitale kunst, maar ook in
reclame en modefotografie. Door dit ideaal van het haarloze lichaam vervaagt de
grens tussen mens en machine. Een reclame van een scheerapparaat van Philips
geeft dit goed weer.
In
de jaren ’80 was er de ‘hardware’ cyborg, gespeeld door acteurs zoals Arnold
Schwarzenegger en Dolph Lundgren, waarbij het gladde en goedgebouwde lichaam
van een bodybuilder samen komt met het glanzende oppervlakte van een machine. In
de jaren ’90 is er de ontwikkeling naar de ‘software’ cyborg dat een mengsel is
van mens en een digitaal programma, gespeeld door acteurs zoals Keanu Reeves en
Jude Law. Hierin wordt een nieuw, metroseksueel manbeeld geschetst: minder
macho, met minder ontwikkelde spieren en een zacht en glad lichaam. Een cyborg
kan hardware en software zijn, maar geen ‘wetware’. Met wetware wordt al het
bloederige en slijmerige dat onmiskenbaar tot een menselijk lichaam behoort
bedoeld en waar we van walgen of griezelen; haar dus.
In
de beeldcultuur was er een technologische reden voor haarloosheid. Aanvankelijk
was het namelijk moeilijk om haar of vacht digitaal na te bootsen. Om die reden
hadden de eerste digitale films insecten of speelgoed als hoofdpersonen en werd
daarmee de haarloze ‘look’ verder versterkt. Nu is dat niet meer aan de orde en
wordt de digitale technologie gebruikt om het menselijk lichaam zo te
manipuleren dat het er altijd volmaakt uitziet.
Films
en foto’s zeggen veel over onze idealen, echter blijft het een fantasiewereld
dat fysiek onmogelijk is. Volgens Smelik loopt het beeld dat regisseurs van
cyborgs schetsen op de werkelijkheid vooruit. Zij benoemt het ‘virtualisering’
van het lichaam: het lichaam wordt virtueel, onecht en onmogelijk. Social media
en games zijn een teken van ons verlangen naar een virtueel leven waarin een
perfect beeld van jezelf kan worden geschept of waar je een heel ander leven
kan leiden. In dat leven is alleen plek voor perfecte lijven en niet voor
rommelige haren, rimpels, vlekjes en puistjes. Een voorbeeld hiervan is
Angelina Jolie die bekend werd als Lara Croft in Tomb Raider gebaseerd op een
computerspel.
Angelina Jolie Tomb Raider |
Lare Croft Tomb Raider |
~ Annerie, Anouk en Rachèl
http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 03-11-2015.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1577281/2005/10/11/Haarloos-ideaal-als-teken-van-liefde-voor-de-technologie.dhtml , bezocht op 04-11-2015.
Smelik, A., 2010, Het tijdperk van de gladjanus: het ideaal van het haarloze lichaam.
Reclame Philips scheerapparaat Robot Skin: http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 04-11-2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten