Script

Dit script dient gelezen te worden als aanvulling op de informatie die in de blog naar voren komt.
Door:


Annerie – 3515494
Anouk – 5577756
Rachèl – 4271866
Docent: Peter Selten
Inleverdatum: 06-11-2015


Inleiding
Bij het brainstormen naar een onderwerp kwamen wij erachter dat we allen erg geïnteresseerd waren in het veranderende schoonheidsideaal bij mannen en bij vrouwen. Al snel kwamen we tot het onderwerp lichaamsontharing. De vraag die bij ons opkwam was: “Waarom vinden we het tegenwoordig als vrouw normaal om ons geheel te ontharen?”. Voor ons gevoel wordt dit sociaal (en door de media) geconstrueerd zonder dat dit puur van praktische aard is. Daarnaast valt het ons op dat mannen in reclames en films ook steeds vaker aan lichaamsontharing doen. Naar ons idee een voorbeeld van de ‘new man’; een man die steeds meer aandacht besteed aan zijn uiterlijk. In deze eindopdracht willen we onderzoek doen naar de trend van lichaamsontharing en hebben hierbij de volgende onderzoeksvraag geformuleerd:

 
“Welke ontwikkeling kunnen we waarnemen met betrekking tot lichaamsontharing bij Westerse vrouwen en mannen, welke mogelijke verklaringen kunnen we hiervoor vinden en welke rollen spelen media hierbij?”

 
Hypothese
Onze verwachting is dat in de loop van de geschiedenis het schoonheidsideaal meer gericht is op minder haar. Bij de vrouw speelt dit al langer dan bij de man, want bij de man lijkt dit pas recent opkomend te zijn. Het haarloze schoonheidsideaal wordt sociaal geconstrueerd waar de media naar ons idee op inspelen, ons beïnvloeden en het schoonheidsideaal in stand houden.

 

Methode
We hebben ervoor gekozen om een exploratief onderzoek te doen omdat naar onze verwachting en korte vooronderzoek de hoeveelheid informatie over de trend van lichaamsontharing klein was.

We zijn begonnen met een theoretisch onderzoek naar de ontwikkeling van lichaamsontharing en de mogelijke verklaringen bij mannen en vrouwen. We hebben gezocht naar wetenschappelijke artikelen (via Scopus en Google Scholar) en bijpassende voorbeelden op het internet (afbeeldingen, filmpjes en reclames) om het beeldend te maken.

Er is gekozen om het te verwerken in een blog gezien de vele mogelijkheden die een blog heeft en het geeft een toegankelijkere en luchtigere benadering naar het onderwerp. De uitgewerkte tijdlijnen zijn verwerkt in een tabblad en mogelijke verklaringen en aanvullende informatie zijn via deze tijdlijnen gelinkt met artikelen die ook op de startpagina te vinden zijn. Daarnaast zijn er interessante weetjes en afbeeldingen toegevoegd om de blog aantrekkelijker te maken voor de lezer.

Naast de ontwikkeling van lichaamsontharing in de geschiedenis waren wij ook benieuwd naar het huidige perspectief van studenten ten aanzien van lichaamsontharing. Daarvoor hebben wij een kort enquête-onderzoek uitgevoerd onder collega studenten (zie link) en de resultaten zijn de zien onder het tabblad huidig perspectief studenten.

Tevens hebben we een kleine semiotische analyse uitgevoerd van vier slogans van scheerreclames om te kijken of de slogans opvattingen of idealen over ontharen naar voren brengen. Dit met de onderliggende gedachte dat media inspelen op onzekerheden en hiermee bijdraagt aan het vormen van een haarloos schoonheidsideaal.
Resultaten
De resultaten zijn verwerkt in de gehele blog.
 
Conclusie
Zie tabblad 'De conclusie' in het blog.  

 
Bronnen
   Basow, S. A., O’Neil, K. (2014). Men's body depilation: An exploratory study of United States college
students’ preferences, attitudes, and practices. Body Image, 11 (4), 409-417.
doi:10.1016/j.bodyim.2014.06.009

   Fransen, M.L., Fennis, B.M., Pruyn, A.T.H., 2007, “Be All You Can Be”: The Influence of Advertising Slogans on Regulatory Focus and Consumer Spending Behavior Advances in Consumer Research Volume 34
   Hildebrandt, S. (2003). The last frontier: Body norms and hair removal practices in contemporary
American culture.
   Luciano, L. (2001). Looking good: Male body image in modern America. New York: Hill and Wang.
   Frank, E. (2014). Groomers and Consumers: The Meaning of Male Body Depilation to a Modern
Masculinity Body Project. Men and Masculinities, 17(3), 278-298.
doi:10.1177/1097184X14539509 
   Toerien, M., Wilkinson, S., 2003, Gender and body hair: Constructing the feminine woman, Women’s Studies International Forum, Vol. 26, No. 4, pp. 333 – 34
   Fahs, B., Delgrado, D.A., 2011, The specter of excess: Race, class and gender in women’s body hair narratives, p. 13-25
   Braun, V., Tricklebank, G., Clarke, V., 2013, ‘‘It Shouldn’t Stick Out from Your Bikini at the Beach’’: Meaning, Gender, and the Hairy/Hairless Body, Psychology of Women Quarterly 37(4) 478-493
   Hodkinson, Paul (2011), Media, culture and society. An introduction. Sage.



http://blog.therealbenhopper.com/2015/08/31/interview-for-c-heads-magazine/#more-2216
Gillette The best a man can get reclame, 1989: https://www.youtube.com/watch?v=KjaUQuNCMYQ
http://sadib.nl/tag/technologie/, bezocht op 03-11-2015.
http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 03-11-2015.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1577281/2005/10/11/Haarloos-ideaal-als-teken-van-liefde-voor-de-technologie.dhtml , bezocht op 04-11-2015.
Smelik, A., 2010, Het tijdperk van de gladjanus: het ideaal van het haarloze lichaam.
Reclame Philips scheerapparaat Robot Skin: http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 04-11-2015.

Wilkinson, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=bSzZFqujots

Telegraaf (2012). Vrouw showt okselhaarbos. Verkregen op 29 oktober, 2015, van http://www.telegraaf.nl/buitenland/article20049538.ece
Waarom deze vrouwen hun okselhaar kleuren (2015). Verkregen op 29 oktober, 2015, van http://weekend.knack.be/lifestyle/beauty/waarom-deze-vrouwen-hun-okselhaar-kleuren/article-normal-587141.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten