Door:
Annerie – 3515494
Anouk – 5577756Rachèl – 4271866
Docent: Peter Selten
Inleverdatum: 06-11-2015
Inleiding
Bij het
brainstormen naar een onderwerp kwamen wij erachter dat we allen erg
geïnteresseerd waren in het veranderende schoonheidsideaal bij mannen en bij
vrouwen. Al snel kwamen we tot het onderwerp lichaamsontharing. De vraag die
bij ons opkwam was: “Waarom vinden we het tegenwoordig als vrouw normaal om ons
geheel te ontharen?”. Voor ons gevoel wordt dit sociaal (en door de media) geconstrueerd
zonder dat dit puur van praktische aard is. Daarnaast valt het ons op dat
mannen in reclames en films ook steeds vaker aan lichaamsontharing doen. Naar
ons idee een voorbeeld van de ‘new man’; een man die steeds meer aandacht
besteed aan zijn uiterlijk. In deze eindopdracht willen we onderzoek doen naar
de trend van lichaamsontharing en hebben hierbij de volgende onderzoeksvraag
geformuleerd:
“Welke ontwikkeling kunnen we
waarnemen met betrekking tot lichaamsontharing bij Westerse vrouwen en mannen,
welke mogelijke verklaringen kunnen we hiervoor vinden en welke rollen spelen
media hierbij?”
Tevens hebben we een kleine semiotische analyse uitgevoerd van vier slogans van scheerreclames om te kijken of de slogans opvattingen of idealen over ontharen naar voren brengen. Dit met de onderliggende gedachte dat media inspelen op onzekerheden en hiermee bijdraagt aan het vormen van een haarloos schoonheidsideaal.
Resultaten
Hypothese
Onze
verwachting is dat in de loop van de geschiedenis het schoonheidsideaal meer
gericht is op minder haar. Bij de vrouw speelt dit al langer dan bij de man,
want bij de man lijkt dit pas recent opkomend te zijn. Het haarloze
schoonheidsideaal wordt sociaal geconstrueerd waar de media naar ons idee op inspelen,
ons beïnvloeden en het schoonheidsideaal in stand houden.
Methode
We hebben
ervoor gekozen om een exploratief onderzoek te doen omdat naar onze verwachting
en korte vooronderzoek de hoeveelheid informatie over de trend van
lichaamsontharing klein was.
We zijn
begonnen met een theoretisch onderzoek naar de ontwikkeling van
lichaamsontharing en de mogelijke verklaringen bij mannen en vrouwen. We hebben
gezocht naar wetenschappelijke artikelen (via Scopus en Google Scholar) en
bijpassende voorbeelden op het internet (afbeeldingen, filmpjes en reclames) om
het beeldend te maken.
Er is
gekozen om het te verwerken in een blog gezien de vele mogelijkheden die een
blog heeft en het geeft een toegankelijkere en luchtigere benadering naar het
onderwerp. De uitgewerkte tijdlijnen zijn verwerkt in een tabblad en mogelijke
verklaringen en aanvullende informatie zijn via deze tijdlijnen gelinkt met artikelen
die ook op de startpagina te vinden zijn. Daarnaast zijn er interessante
weetjes en afbeeldingen toegevoegd om de blog aantrekkelijker te maken voor de
lezer.
Naast de
ontwikkeling van lichaamsontharing in de geschiedenis waren wij ook benieuwd
naar het huidige perspectief van studenten ten aanzien van lichaamsontharing. Daarvoor
hebben wij een kort enquête-onderzoek uitgevoerd onder collega studenten (zie link) en de resultaten zijn de zien onder het tabblad huidig perspectief
studenten.
Tevens hebben we een kleine semiotische analyse uitgevoerd van vier slogans van scheerreclames om te kijken of de slogans opvattingen of idealen over ontharen naar voren brengen. Dit met de onderliggende gedachte dat media inspelen op onzekerheden en hiermee bijdraagt aan het vormen van een haarloos schoonheidsideaal.
De resultaten zijn verwerkt in de gehele blog.
Conclusie
Zie tabblad 'De conclusie' in het blog.
Bronnen
Basow, S.
A., O’Neil, K. (2014). Men's body depilation: An exploratory study of United
States college students’ preferences, attitudes, and practices. Body Image, 11 (4), 409-417.
doi:10.1016/j.bodyim.2014.06.009
Fransen, M.L., Fennis, B.M., Pruyn, A.T.H., 2007, “Be All You Can Be”: The Influence of Advertising Slogans on Regulatory Focus and Consumer Spending Behavior Advances in Consumer Research Volume 34
Hildebrandt, S. (2003). The last frontier: Body norms and hair removal practices in contemporary
American culture.
Luciano, L. (2001). Looking good: Male body image in modern America. New York: Hill and Wang.
Frank, E.
(2014). Groomers and Consumers: The Meaning of Male Body Depilation to a Modern
Masculinity Body Project. Men and Masculinities, 17(3), 278-298.
doi:10.1177/1097184X14539509
Toerien, M., Wilkinson, S., 2003, Gender and body hair: Constructing the feminine woman, Women’s Studies International Forum, Vol. 26, No. 4, pp. 333 – 34
Fahs, B., Delgrado, D.A., 2011, The specter of excess: Race, class and gender in women’s body hair narratives, p. 13-25
Braun, V., Tricklebank, G., Clarke, V., 2013, ‘‘It Shouldn’t Stick Out from Your Bikini at the Beach’’: Meaning, Gender, and the Hairy/Hairless Body, Psychology of Women Quarterly 37(4) 478-493
Hodkinson, Paul (2011), Media, culture and society. An introduction. Sage.
Braun, V., Tricklebank, G., Clarke, V., 2013, ‘‘It Shouldn’t Stick Out from Your Bikini at the Beach’’: Meaning, Gender, and the Hairy/Hairless Body, Psychology of Women Quarterly 37(4) 478-493
Hodkinson, Paul (2011), Media, culture and society. An introduction. Sage.
http://blog.therealbenhopper.com/2015/08/31/interview-for-c-heads-magazine/#more-2216
Gillette The best a man can get reclame, 1989: https://www.youtube.com/watch?v=KjaUQuNCMYQ
http://sadib.nl/tag/technologie/, bezocht op 03-11-2015.
http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 03-11-2015.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1577281/2005/10/11/Haarloos-ideaal-als-teken-van-liefde-voor-de-technologie.dhtml , bezocht op 04-11-2015.
Smelik, A., 2010, Het tijdperk van de gladjanus: het ideaal van het haarloze lichaam.
Reclame Philips scheerapparaat Robot Skin: http://www.kennislink.nl/publicaties/kaal-kaler-kaalst-het-ideaal-van-het-haarloze-lichaam, bezocht op 04-11-2015.
Wilkinson, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=bSzZFqujots
Telegraaf (2012). Vrouw showt okselhaarbos. Verkregen op 29 oktober, 2015, van http://www.telegraaf.nl/buitenland/article20049538.ece
Waarom deze vrouwen hun okselhaar kleuren (2015). Verkregen op 29 oktober, 2015, van http://weekend.knack.be/lifestyle/beauty/waarom-deze-vrouwen-hun-okselhaar-kleuren/article-normal-587141.html
http://www.quest.nl/artikel/wat-is-het-nut-van-okselhaarhttp://www.welingelichtekringen.nl/gezond/464491/waarom-mensen-okselhaar-hebben.html
http://www.scheertips.com/wat-is-de-functie-van-haren/
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2659742/1996/07/15/Mannen-met-veel-borsthaar-zouden-intelligenter-zijn.dhtml
http://www.scheertips.com/wat-is-de-functie-van-haren/
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2659742/1996/07/15/Mannen-met-veel-borsthaar-zouden-intelligenter-zijn.dhtml
De Telegraaf (2013). Borsthaar scheren of niet? Verkregen op 25 oktober, 2015, van http://www.telegraaf.nl/vrouw/beauty/21312622/__Borsthaar_scheren_of_niet___.html
Verkregen op 24 oktober, 2015, van http://www.nu.nl/overig/1973017/gillette-helpt-mannen-met-intiem-scheren.html
http://www.dedicatedtodaniel.com/forum/viewtopic.php?p=358724&sid=d58ea3cd661ed055685be9b9f79f0ea5
http://comelookatmychesthair.com/post/1674317758/thanksgiving-chesthairless-james-bonds
https://nl.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)
http://www.therealbenhopper.com/Projects/Natural-Beauty/1
Verkregen op 24 oktober, 2015, van http://www.nu.nl/overig/1973017/gillette-helpt-mannen-met-intiem-scheren.html
http://www.dedicatedtodaniel.com/forum/viewtopic.php?p=358724&sid=d58ea3cd661ed055685be9b9f79f0ea5
http://comelookatmychesthair.com/post/1674317758/thanksgiving-chesthairless-james-bonds
https://nl.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)
http://www.therealbenhopper.com/Projects/Natural-Beauty/1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten