Ondanks dat
is lichaamsontharing een onderwerp dat pas rond de Eerste Wereldoorlog opkomt.
Daar waar voor 1915 slechts een enkele vrouw been- of okselhaar verwijderde veranderde
dat vanaf 1915 doordat er in toenemende mate met advertenties aandacht op werd
gevestigd, waarbij het overgrote deel (72%) de aandacht vestigde op okselhaar.
Als voorbeeld een afbeelding uit 1922 dat geplaatst was in Harpers Bazaar.
1915 is de start van een dertig jaar durende periode waarin de norm van lichaamshaar
verandert door de veranderde mode met een toenemende hoeveelheid bloot. Als
onderdeel daarvan kwamen er in de jaren '20-'40 voor het eerst advertenties
over haarverwijderingsproducten die verwezen naar de benen. Echter, gezien het
educatieve karakter van advertenties in 1941-1945 die direct gefocust waren op
de benen, blijkt dat het verwijderen van beenhaar voor die tijd nog niet de
gevestigde norm was. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het
verwijderen van oksel- en beenhaar beschouwd als een sociale conventie. Het is belangrijk om te benoemen dat de onderzoeken die gebruikt zijn voor deze tijdlijn afkomstig zijn uit Amerika. Enkele niet-wetenschappelijke bronnen suggereren dat Europa met betrekking tot de verwijdering van okselhaar enkele tientallen jaren zou achterlopen.
Harpers Bazaar, 1922 |
In 1946
werd de bikini in Amerika geïntroduceerd en ontstond de term bikinilijn.
Waarschijnlijk was dat de start van het ontharen van de bikinilijn. Aandacht voor de
volledige verwijdering van schaamhaar kwam pas in de late jaren ’80 waarbij er
een toenemende verandering zichtbaar was in de porno-industrie van wel naar
geen schaamhaar. In de late jaren ’90 kwam dit in vrouwenbladen naar voren
waarin schaarmode werd gepresenteerd met geschoren patronen. Een voorbeeld
hiervan is een Gucci reclame uit 2003 waarbij er een G-logo te zien is in de
schaamstreek.
De trend van verwijdering van haar op het schaambeen heeft zich zodanig
doorgezet dat en kaal of bijna haarloos schaambeen nu gebruikelijk is. Het
verwijderen van lichaamshaar bij vrouwen zit dus al bijna een eeuw in een
stijgende lijn en heeft zich uitgebreid naar meerdere gebieden.
Gucci, 2003 |
De vragen die
hierbij oprijzen zijn: ‘Waarom doen vrouwen dit’? 'Zijn er ook vrouwen die dit niet doen?' Zijn er naast advertenties, die
het veranderende modebeeld representeren, andere aspecten die hier van invloed
op zijn? Lees hier meer over bij biologische-, historische- en sociaal-culturele aspecten. Naast deze wetenschappelijk onderbouwde aspecten is er ook een ander niet-wetenschappelijk aspect, namelijk; het ideaal van de cyborg.
Smelik, A., 2010, Het tijdperk van de gladjanus: het
ideaal van het haarloze lichaam, p. 18-25.
Toerien, M., Wilkinson, S., 2003, Gender and body hair: Constructing the feminine woman, Women’s Studies International Forum, Vol. 26, No. 4, pp. 333 – 344
Fahs, B., Delgrado, D.A., 2011, The specter of excess: Race, class and gender in women’s body hair narratives, p. 13-25
Hildebrandt, S., 2003, The last frontier: body norms and hair removal practices in contemporary American culture, p. 60-68
Afbeelding Harpers Bazaar, 1922: http://www.elle.nl/beauty/beautynieuws/Dit-is-de-echte-reden-dat-we-ons-scheren
Afbeelding Gucci, 2003: https://www.google.nl/search?q=gucci+g-logo+2003&espv=2&biw=1242&bih=585&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIkeqsrP3iyAIVgodyCh1AHw5_#imgrc=qcJplB_vSl6U5M%3A
Toerien, M., Wilkinson, S., 2003, Gender and body hair: Constructing the feminine woman, Women’s Studies International Forum, Vol. 26, No. 4, pp. 333 – 344
Fahs, B., Delgrado, D.A., 2011, The specter of excess: Race, class and gender in women’s body hair narratives, p. 13-25
Hildebrandt, S., 2003, The last frontier: body norms and hair removal practices in contemporary American culture, p. 60-68
Afbeelding Harpers Bazaar, 1922: http://www.elle.nl/beauty/beautynieuws/Dit-is-de-echte-reden-dat-we-ons-scheren
Afbeelding Gucci, 2003: https://www.google.nl/search?q=gucci+g-logo+2003&espv=2&biw=1242&bih=585&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIkeqsrP3iyAIVgodyCh1AHw5_#imgrc=qcJplB_vSl6U5M%3A
Geen opmerkingen:
Een reactie posten