Tijdlijn vrouwen

 
 
Bovenstaande tijdlijn geeft de trend weer van lichaamsontharing bij Westerse vrouwen vanaf de 20e eeuw, echter is er sporadisch te lezen dat lichaamsontharing al dateert van perioden ver daarvoor. Voorbeelden zijn de oude Egyptenaren die onthaarden in de overtuiging dat lichaamshaar vuil was en mensen uit de Middeleeuwen die schaamhaar verwijderen om luizen te voorkomen.

Ondanks dat is lichaamsontharing een onderwerp dat pas rond de Eerste Wereldoorlog opkomt. Daar waar voor 1915 slechts een enkele vrouw been- of okselhaar verwijderde veranderde dat vanaf 1915 doordat er in toenemende mate met advertenties aandacht op werd gevestigd, waarbij het overgrote deel (72%) de aandacht vestigde op okselhaar. Als voorbeeld een afbeelding uit 1922 dat geplaatst was in Harpers Bazaar. 1915 is de start van een dertig jaar durende periode waarin de norm van lichaamshaar verandert door de veranderde mode met een toenemende hoeveelheid bloot. Als onderdeel daarvan kwamen er in de jaren '20-'40 voor het eerst advertenties over haarverwijderingsproducten die verwezen naar de benen. Echter, gezien het educatieve karakter van advertenties in 1941-1945 die direct gefocust waren op de benen, blijkt dat het verwijderen van beenhaar voor die tijd nog niet de gevestigde norm was. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het verwijderen van oksel- en beenhaar beschouwd als een sociale conventie. Het is belangrijk om te benoemen dat de onderzoeken die gebruikt zijn voor deze tijdlijn afkomstig zijn uit Amerika. Enkele niet-wetenschappelijke bronnen suggereren dat Europa met betrekking tot  de verwijdering van okselhaar enkele tientallen jaren zou achterlopen.

 
Harpers Bazaar, 1922

 

In 1946 werd de bikini in Amerika geïntroduceerd en ontstond de term bikinilijn. Waarschijnlijk was dat de start van het ontharen van de bikinilijn. Aandacht voor de volledige verwijdering van schaamhaar kwam pas in de late jaren ’80 waarbij er een toenemende verandering zichtbaar was in de porno-industrie van wel naar geen schaamhaar. In de late jaren ’90 kwam dit in vrouwenbladen naar voren waarin schaarmode werd gepresenteerd met geschoren patronen. Een voorbeeld hiervan is een Gucci reclame uit 2003 waarbij er een G-logo te zien is in de schaamstreek. De trend van verwijdering van haar op het schaambeen heeft zich zodanig doorgezet dat en kaal of bijna haarloos schaambeen nu gebruikelijk is. Het verwijderen van lichaamshaar bij vrouwen zit dus al bijna een eeuw in een stijgende lijn en heeft zich uitgebreid naar meerdere gebieden.
 

Gucci, 2003
 

 

De vragen die hierbij oprijzen zijn: ‘Waarom doen vrouwen dit’? 'Zijn er ook vrouwen die dit niet doen?' Zijn er naast advertenties, die het veranderende modebeeld representeren, andere aspecten die hier van invloed op zijn? Lees hier meer over bij biologische-, historische- en sociaal-culturele aspecten. Naast deze wetenschappelijk onderbouwde aspecten is er ook een ander niet-wetenschappelijk aspect, namelijk; het ideaal van de cyborg.


 

Smelik, A., 2010, Het tijdperk van de gladjanus: het ideaal van het haarloze lichaam, p. 18-25.
Toerien, M., Wilkinson, S., 2003, Gender and body hair: Constructing the feminine woman, Women’s Studies International Forum, Vol. 26, No. 4, pp. 333 – 344
Fahs, B., Delgrado, D.A., 2011, The specter of excess: Race, class and gender in women’s body hair narratives, p. 13-25
Hildebrandt, S., 2003, The last frontier: body norms and hair removal practices in contemporary American culture, p. 60-68
Afbeelding Harpers Bazaar, 1922: http://www.elle.nl/beauty/beautynieuws/Dit-is-de-echte-reden-dat-we-ons-scheren
Afbeelding Gucci, 2003: https://www.google.nl/search?q=gucci+g-logo+2003&espv=2&biw=1242&bih=585&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIkeqsrP3iyAIVgodyCh1AHw5_#imgrc=qcJplB_vSl6U5M%3A


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten