woensdag 28 oktober 2015

100 jaar mannenharen




"Man changes with the times, and we change with man."

- Gilette

Gilette presenteert zichzelf als een merk dat rekening houdt met de man en zegt in te spelen op de trends die met de tijd veranderen. Zoals je in bovenstaand filmpje kunt zien zijn er al vele trends geweest wat betreft gezichts- en lichaamshaar. Dit suggereert dat de verandering in het gedrag van mannen met betrekking tot ontharing te danken (of te wijten) is aan een verandering in de heersende trend. Wat is hip? Wat is in? Wat we nu mooi vinden, vond men jaren geleden wellicht afgrijselijk.

Trend of keuze? Dat is interessant om over na te denken. We zeggen vaak: 'Doe gewoon waar je je fijn bij voelt'. Toch denken wij dat ontharingsgewoonten niet alleen ontstaan uit een persoonlijke mening over wat je fijn vindt om te doen. Anders zouden alle mannen ineens op een wonderbaarlijke manier dezelfde dingen fijn vinden. Dat lijkt ons zeer onwaarschijnlijk!

Katz en Lazarsfeld, 1955

Hoe verklaren we dan de magische eensgezindheid die er bij velen lijkt te heersen als we het over ontharing hebben? De two-step flow model van Katz en Lazarsfeld laat zien dat er bepaalde ideaalbeelden ontstaan (of geconstrueerd worden) die door de massamedia verspreid worden. De weg van de media naar het individu gaat in zekere zin niet geheel rechtstreeks. Het nieuwe ideaal, of de nieuwe trend, wordt eerst toegepast door bekende figuren die vervolgens ook weer door de media gepresenteerd worden. Zij fungeren als rolmodellen voor de individuen die met zo'n rolmodel in contact zijn gekomen. Na het zien van een rolmodel zal het individu het gepresenteerde ideaal gaan internaliseren en de rolmodellen gaan spiegelen. Uiteraard krijgen wij geen rechtstreekse berichten van sterren die te zien zijn in de media. Echter zijn wel steeds meer sterren online te bereiken, via Social Media. Denk hierbij aan YouTube-sterren. Dat is waar met deze uitleg van het two-step flow model op gedoeld wordt.

Adapteren deze rolmodellen een nieuwe trend of maken zij die? Dat is een punt waarover te discussiëren valt. Achter dit wetenschappelijk model schuilt namelijk de overtuiging dat de hooggeplaatste personen in de maatschappij ook nog een instantie boven zich hebben die bepalen wat de trend is, en dus ook bepalen wat deze rolmodellen als trend gaan verspreiden. Baas boven baas. Zou dat kunnen?

Of introduceren de rolmodellen de nieuwe trends zelf? Zíjn zij de personificatie van het nieuwe ideaal? Één ding is duidelijk. Waarschijnlijk wordt er bij de rolmodellen onderling ook het een en ander afgekeken. Wie de daadwerkelijke trendsetter van de bakkebaard was zullen we dus nooit weten.

Wat zijn de rolmodellen van deze tijd?


~ Annerie, Anouk en Rachèl



Hodkinson, Paul (2011), Media, culture and society. An introduction. Sage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten