Een 'mannelijke crisis'? |
Mannen worden steeds meer neergezet als objecten van een ‘gaze’ (objecten om naar te kijken), de homocultuur heeft steeds meer invloed en de consumptie van mannelijke schoonheidsproducten neemt toe. Tijdschriften presenteren lichaamsontharing bij mannen op een aantal manieren. Ten eerste wordt er in tijdschriften vaak verwezen naar wat vrouwen mooi vinden. Ten tweede wordt lichaamsbeharing bij mannen vaak neergezet als een medisch probleem waar een bijpassende medische oplossing voor gezocht moet worden. Ten derde wordt het beeld geschetst van de man tegen de natuur. Beharing wordt gezien als iets natuurlijks, iets ongeremds en door te ontharen kan de man weer de controle terugkrijgen over zijn eigen lichaam. Als laatste worden mannen in tijdschriften geaccepteerd als trimmers en consumenten binnen een markt die eerst alleen bedoeld was voor vrouwen of homoseksuelen. Mannen worden uitgedaagd om ‘mannelijk genoeg’ te zijn om al hun lichaamsbeharing te verwijderen.
Dit
onderzoek laat dus zien dat de media, in dit geval tijdschriften, een rol
kunnen spelen bij het beïnvloeden en in stand houden van een beeld van
mannelijkheid en ontharing.
Toch bestaat er ook protest door mannen tegen het veranderende schoonheidsideaal. In Brazilië werd een reclame getoond van Gillette waarin een erg behaarde man zichzelf ging scheren en vervolgens aandacht kreeg van vrouwen. Behaarde mannen voelden zich echter gediscrimineerd en er ontstond veel protest. De reclame is hierdoor van de televisie en van het internet gehaald.
Toch bestaat er ook protest door mannen tegen het veranderende schoonheidsideaal. In Brazilië werd een reclame getoond van Gillette waarin een erg behaarde man zichzelf ging scheren en vervolgens aandacht kreeg van vrouwen. Behaarde mannen voelden zich echter gediscrimineerd en er ontstond veel protest. De reclame is hierdoor van de televisie en van het internet gehaald.
Welke andere vormen van media beïnvloeden het idee van wat mannelijkheid is?
~ Annerie, Anouk en Rachèl
Frank, E. (2014). Groomers and
Consumers: The Meaning of Male Body Depilation to a Modern
Masculinity
Body Project. Men and Masculinities, 17(3),
278-298.
doi:10.1177/1097184X14539509
Geen opmerkingen:
Een reactie posten